Perfect match: Miten löytää ja valita juuri sinulle sopiva rekrytointikumppani?

Mikä on rekrytoinnin tärkein tavoite?

Löytää tehtävään oikea tyyppi.

🕵🏻 Valitse siis rekrytointikumppani, joka löytää tyyppisi parhaiten.

Osaamisen hankinta eli rekrytointi ei ole salatiedettä, mutta taitolaji se on. Yksi suurimmista yritysten kasvun esteistä on puute osaavasta työvoimasta. Haaste ei ole enää pelkästään tekkifirmojen, vaan se on rantautunut ihan kaikille toimialoille. Se, miten tähän haasteeseen tarrataan ja miten ammattimaisesti rekrytoinnit hoidetaan, vaikuttaa moneen eikä vähiten yrityksen työnantajabrändiin eli työnantajakuvaan.

Mistä lähteä liikkeelle rekrytoinnissa?

Kiireessä eteen tulee monesti järkeväkin pohdinta, kannattaisiko aikaa vievään ja haastavaan rekrytointiprosessiin ottaa rekrytointikumppani siitä huolehtimaan, jotta saamme keskittyä ydinbisnekseemme, jonka haltsaamme parhaiten? 🤔 Jos minulta kysyt, monesti kannattaa. 😉 Ainakin silloin, kun olet palkkaamassa henkilöä sellaiseen rooliin, johon harvemmin palkkaat.

Päätös rekrytointikumppanin valinnasta ei olekaan ihan helppo. Rekrytointiyrityksiä markkinassa on kuin 🍄 sateella ja eroja heidän tarjoamiin rekrytointipalveluihin on hankala kuplan ulkopuolelta löytää.

Mitä rekrytointikumppanilta oikein pitää selvittää ja kysyä?

Jeesaan sua vähän, jotta rekrytointikumppanin valita olisi sulle iisimpää. Yksi tärkeimmistä valintakriteereistä on se, minkälaiseen tehtävään ollaan hakemassa työntekijää. Haarukoi siis ensin seuraavat asiat, jotta löydät toimintamalliltaan ja toimialaltaan oikean kumppanin tarpeeseesi:

  • Minkälaisiin rekrytointeihin yritys on keskittynyt? Kuuluuko rekrytointipalveluiden valikoimaan kaikkea puutarhatyöntekijöistä konsernijohtajiin, vai selkeitä rajauksia toimialan tai rekrytoitavan profiilin perusteella? ️ Muista, että paras ravintolatyöntekijöiden rekrytoija ei ole paras ohjelmistokehittäjien rekrytoija, ja toisin päin. Kärjistäen, jos haet devaajaa, ei kannata valita kumppaniksi siivoojia tai raksan apumiehiä toimittavaa henkilöstövuokraustoimijaa vaan toimihenkilö-/asiantuntiarekrytointeihin erikoistunut taho.
  • Tsekkaa siis myös referenssit, niin näet minkälaisia rooleja ja minkälaisiin yrityksiin rekrytointeja on tehty.
  • Mahdollistaako rekrytointiyrityksen palvelu-/toimintamalli onnistumisen? Toisin sanoen, perinteisellä ilmoitushaulla tuskin löytyy kokenutta devaajaa. Rekrytointiprosessin tulee olla koeponnistettu, kuvattu ja vastuut siinä selkeästi määritelty.
  • Kumppanivalintaa tehdessäsi pidä mielessä myös se, että monesti työnhakijat, asiakkaat ja jopa yhteystyökumppanit arvioivat yritystä myös sen mukaan kenet he ovat valinneet rekrytointikumppanikseen. Ammattimaisesti hoidetusta rekrytoinnista kerrotaan eteenpäin ja viidakkorumpu soi kauas, valitettavasti negatiivinen sellainen vielä kauemmas, ja some on tehnyt rummun soitosta helppoa.

 

Sitten, kun olet löytänyt muutaman sinun tarpeeseesi soveltuvan toimijan, on aika tehdä vertailua potentiaalisien kumppanien välillä:

  • Rekrytointi on ihminen ihmiselle tekemistä (toki teknologiaa hyödyntäen), ja mielestäni kaikkein tärkein kumppanin valintakriteeri on vuorovaikutuksen toimivuus ja keskinäinen luottamus. Jos nämä sakkaavat, on onnistumisen edellytykset syöty.
  • Älä valkkaa JOOJOO-kumppania. Valitse rekrytointikumppani, joka uskaltaa haastaa ja tarvittaessa sanoa sinulle myös sen, mitä et ehkä haluaisi kuulla. Muista: ostat toki itsellesi aikaa, mutta ostat myös asiantuntijuutta – siis rekrytointiosaamista, joka on parempaa kuin sinulla.
  • Työkalujen ja markkinointikanavien pitää olla ajan tasalla (vaikka näillä ei merkittäviä eroja toimijoiden välillä enää olekaan).
  • Mikä on rekrytointikumppanin toimintatyyli? Vastaako se tarpeitasi, ts. onko yhteydenpito riittävän tiheää, tai toisaalta, hoitaahan kumppani riittävästi oman tonttinsa ilman, että tarvitsee sinulta koko ajan kommentteja?
  • Minkälaista viestintää kumppani lupaa niin kandien, kuin sinun suuntaasi? Onhan se riittävää, ja onhan tone of voice oikea?
  • Rekrytointi on myyntiä. Varmistu siis siitä, että kumppanilla on riittävä kyvykkyys kertoa houkuttelevasti ja rehellisesti yrityksestä ja tehtävästä: osaako kumppani myydä yrityksesi prosessin parhaalle kandille?
  • Allekirjoitatteko toistenne arvot, mätsääkö ihmiskäsitys? Meillä esim. kusipäitten kanssa ei toimita…
  • Pelaahan avoimuus, aitous ja rehellisyys – kaikkiin suuntiin? Esimerkiksi, saatko asiakkaana näkyvyyden kaikkiin kandidaatteihin, vai vain niihin, jotka sinulle esitellään?
  • Laatu – kysy, kerääkö potentiaalinen kumppaniehdokas palautetta kandidaateilta ja asiakkailta. Kestääkö prosessi päivänvalon?!
  • Aikataulu: millä vasteajalla homma saadaan tulille, ja mikä on arvio rekrytoinnin läpimenoajasta? Osaavan porukan käsissä moni rekrytointi on maaliviivoilla noin kuukauden kuluessa.
  • Kilpaillulla toimialalla hintaerot palveluiden välillä ovat yllättävänkin pieniä, sen perusteella en koskaan päätöstä lähtisi tekemään. (Kokemukseni mukaan halvin kun ei yleensä ole paras, eikä toisaalta välttämättä kalleinkaan…)

 

Käytännön esimerkki: 🥕

Meidät Porkkanat kannattaa valita kumppaniksi silloin, jos olet haeskelemassa pirskahtelevaa kokenutta kumppania johto-, päällikkö- ja asiantuntijaroolien rekrytointeihin, teknisiin, myynnillisiin, hallinnollisiin tai palveluliiketoiminnan tarpeisiin.

Kun olet valintasi tehnyt, muista vielä nämä onnistuneen rekrytoinnin avaimet:

Rekrytoinnissa onnistutaan aina yhdessä. Jos et itse sitoudu, ei kumppanisikaan voi onnistua. Ja lopuksi: REKRYTOINNIN VOI ULKOISTAA - PÄÄTÖKSENTEKOA EI!!

Kirjoittanut: Eeva-Maija (Emppu) Hiekkataipale

Tuloksia tehdään täällä

Ota yhteyttä, odotamme jo lähtötelineissä