Miten kirjoittaa hyvä työpaikkailmoitus?

🥕 Kuvaava tehtävänimike

Tehtävänimikkeen tulisi olla mahdollisimman osuva, jotta oikeat hakijat lukevat työpaikkailmoituksen. On hieman makuasia, laitatko tehtävänimikkeen suomeksi vai englanniksi. Tähän vaikuttaa mm. yrityksen tehtävänimikkeet ylipäätään, sekä eri hakukanavissa kohdennettavuus (esimerkiksi LinkedInissä englanninkielinen tehtävänimike kohdentuu todennäköisesti paremmin relevanteille kandidaateille). Hauskuuttakin saa olla mukana, mutta muista sisällyttää tehtävän olennaisin osa myös titteliin. 😎

Muista, että tehtävänimike ilmoituksessa voi olla eri kuin työsopimuksessa – tärkeintä on, että oikea kohdeyleisö innostuu klikkaamaan ilmoituksen auki.

🥕 Kiinnitä huomio kuvalla tai videolla

Kuva kannattaa liittää osaksi työpaikkailmoitusta. Etenkin kuvat teidän yrityksen ihmisistä ovat hyviä ja tuovat yrityksen arkea lähemmäs (tietenkin vain heidän suostumuksellaan). Jos oikeaa kuvaa ei ole, on melkeinpä parempi käyttää fiiliskuvana jotakin abstraktia, kuin kuvapankkien kiiltokuvaihmisiä. 🙈 Ja mikäli haluat erottua vielä enemmän joukosta, tee ytimekäs rekryvideo! 🎥

🥕 Koukuta lukija lukemaan ilmoitus loppuun asti

Aloita teksti koukuttavasti – lausahdus, hymiö, mitä vain! Joku kiva yrityksen motto tms. alkuun herättää varmasti huomion. Viesti heti yrityksen aitoa fiilistä – älä siis esitä jotain, mitä ette ole! Jos tyyliinne sopii rentous, on se enemmän kuin tervetullutta. Kuten myös emojit, jos ne ovat viestintäohjeistuksenne mukaisia. 😉

🥕 Selkeä ja informatiivinen kuvaus työtehtävästä

Tämä on se kaikkein tärkein vaihe, älä mokaa tässä! Käytä tehtävänkuvan määrittelyyn oikeasti aikaa; miettikää tiimin kesken tärkeimmät vastuualueet, sekä mitä osaamista tarvitsette. Listatkaa tehtävistä kaikista oleellisimmat, jotta teksti pysyy tiiviinä. Kerro vaikka lyhyen tarinan muodossa perinteisestä työpäivästä/-viikosta.

🥕 Mitä hakijalta toivotaan, ja toisaalta edellytetään?

Kuvaa avoimesti aiempi kokemus ja osaaminen, mitä edellytät hakijalta. Varo kuitenkin tekemästä tiukkasanaista ja pitkää listausta vaadituista kriteereistä. Kokemusvuosien sijaan kannattaakin kertoa konkreettisemmin mitä kokemusta on hyvä ennestään olla, jotta onnistuminen on mahdollista. Ja mitä voi oppia työtehtävässä. Jos olet liian tiukka, voit samalla rajata hyviä ja oppimishaluisia tyyppejä ulos. Toki riittävän tarkka kuvaus profiilista on tärkeä, jotta hakija voi itsekin peilata, että haetteko juuri häntä tehtävään. 🪞 Kovien kompetenssien suhteen on hyvä kuvata myös, minkälainen persoona voisi sopia porukkaanne.

🥕 Miksi juuri teille kannattaa tulla töihin?

Muista kertoa teidän yrityksestä, tiimistä ja arvoista. Tämän avulla voitte todella erottua joukosta! Usein yrityksen esittely on pieni ingressi ylälaidassa, mutta kehotan panostamaan tähän enemmän. Miettikää, miksi juuri teillä on kiva olla töissä, miten pidätte työntekijöistä huolta ja minkälainen tiimi hakijaa odottaa. 🧡

🥕 Yksityiskohdat, kuten sijainti ja etätyö

Älä unohda perusasioita, sillä näitä tullaan kysymään paljon, mikäli et kirjaa niitä ilmoitukseen. Sisällytä näihin ainakin matkustusvaatimus, työpaikan sijainti ja etätyöpolitiikka. On myös hyvä mainita (ja pitääkin mainita etukäteen), mikäli tehtävään valitulle henkilölle tehdään turvallisuusselvitys, terveystarkastus, huumausainestesti tai muita tehtävän kannalta pakollisia selvityksiä.

🥕 Ja entä se palkka?

Super tärkeä kohta! Palkka-avoimuus tässä kannattaa, sillä näin saat oikeasti relevantteja hakijoita – myös palkallisesti. 💰 Lue aiheesta lisää aiemmasta blogistamme.

Bonus ja luontoisedut on hyvä myös mainita, ja lisätä vaikka linkki teidän nettisivuille, jos siellä on lisätietoja eduista.

🥕 Kattava hakuinfo

Lopuksi kerro, miten tehtävää voi hakea, mihin mennessä ja keneltä/koska voit kysyä lisätietoja? 📞 Lisää soittoajat, jos et ole varma, miten ehdit muuten vastaamaan puheluihin. Hienoa, jos pystyt kertomaan tarkemmin hakuprosessin vaiheista ja karkeasta aikataulusta. 📆

 

Kaiken kaikkiaan tärkeintä on kuvata tehtävä mahdollisimman houkuttelevasti, mutta myös realistisesti! Anna yrityksen tone of voicen ja fiiliksen näkyä myös ilmoituksessa – älä liioittele kumpaankaan suuntaan. Sen sijaan, että valtaosa työpaikkailmoituksesta käsittelisi tehtävän vaatimuksia, pyri ensisijaisesti kuvaamaan tehtävää, vastuualuetta ja yritystä. Myös hakija arvioi tehtävän houkuttelevuutta ja mätsiä. 🌱

Kirjoittanut: Sonja Kuivasaari (vanhempainvapaalla)

Tuloksia tehdään täällä

Ota yhteyttä, odotamme jo lähtötelineissä