LinkedIn ja rekrytointi: Toimimalla näin, voit istua perse homeessa sohvalla ja odottaa rekrytoijan puhelua, osa 1.

Porkkanoiden ”Opas astetta paremman linkkariprofiilin rakentamiseen” poiki paljon jatkokysymyksiä siitä, kuinka varmistaa osuminen rekrytoijien tutkaan. 🕵🏼🔎 Trendi on, että oikeat osaajat tunnistetaan ja haetaan sohvalta mukaan rekrytointiprosesseihin. 🛋 Kerron kohta vinkkejä siihen, millaisin peliliikkein olet löydettävissä. 🤹🏾 🤸🏽️ Voit siis jatkossa itse keskittyä aggressiiviseen yhteydenoton odotteluun ja elämäsi tärkeimpiin asioihin, sillä aikaa kun taidokkaasti rakennettu LinkedIn -profiilisi tekee työnhakua puolestasi. 💪🏽

Aivan ensimmäiseksi: tärkeintä on olla linkkarissa! ️️️

Halusimme tai emme, LinkedIn on tällä hetkellä dominoiva kanava suorahaussa. 🏋🏽️ Sinun pitää olla siellä, ellei osaamisesi ole jollain tavalla niin erityistä sertifioitua (esimerkiksi tietyt pätevyydet) ja sitä kautta löydettävissä muista julkisista toimialan erityislistauksista.

Toiseksi: huolehdi siitä, että profiilisi perusasetukset on tehty oikein. 🎛️

Älä siis laita lukituksi profiiliasi (visibility  edit your public profile  your profile’s public visibility), äläkä estä inmailien lähetystä! Voisit jopa pohtia yhteystietojesi lisäämistä julkiseen profiiliisi. Lupaan kokemuksen syvällä rintaäänellä, ettet joudu liiallisen spämmäyksen kohteeksi sen seurauksena.

Kun peruspalikat ovat kunnossa, eli olet löydettävissä ja sinuun saa yhteyden, voidaan puhua tarkemmin siitä, miten sinut löydetään. 🤔🧐

Ei ole salaisuus, että suorahaku alkaa aina yksinkertaisella avainsanahaulla. 🗝 ️Siksi sinun tulevien urasteppiesi kannalta olennaiset avainsanat pitää olla sanoitettuna profiiliisi. Tätä voi tehdä monella tapaa ja käydään niitä läpi kohta tarkemmin. 👇🏽

Tässä vaiheessa on hyvä todeta, että suorakontaktointia voidaan tehdä myös täysin mekaanisesti niin, että toimitaan ihmisbottina ja spämmätään viestiä kaikille filtteriin osuville tyypeille. 😒 Niiiin väärin ja niiiin turhauttavaa ja niiiin amatöörimäistä. 🤦🏻️ Kokenut rekrytoija on kuitenkin kiinnostunut ennen kaikkea sinusta, uratarinastasi ja osaamisestasi syvemmin -rakenna siis profiilisi heitä äläkä botteja varten. 💡

Olennaisia asioita, joiden kautta rekrytoija lähtee ongelmanratkaisutehtävään ovat tyypillisesti tietyt osaamiset (substanssi), ammattinimikkeet, toimialat, koulutustausta ja (jopa tällä hybridityön aikakaudella edelleen myös) sijainti. 🌎 Mikään yllä mainituista ei kuitenkaan yksinään ole ratkaiseva pala, vaan kokonaisuus. 🧩🧩

Tässä steppi stepiltä osa-alueet, joihin sinun tulisi kiinnittää huomiota. 👣

Headline: Oiva paikka kertoa ammatillinen osaamisesi tiivistetysti

Summary: Tämä teksti kertoo sinusta olennaisen pähkinänkuoressa. 🥜 Jos et tässä kerro, mitä haluat tehdä, sinulle todennäköisesti tarjotaan vain sitä, mitä olet jo aiemminkin tehnyt. 🤷🏻️ Kerro siis molemmat: mitä osaat ja mitä haluat tehdä. 💫 Tässä kohtaa voit myös laittaa sopivasti persoonaa peliin itsestäsi kertoessasi. Mutta tässäkin yksinkertainen on kaunista, eli käytä perussanastoa. Voit myös lisätä tekstin perään asiasana-listan. Ja halutessasi ne yhteystiedot. 😉

Experience: Tämä voi olla vain listaus työnantajista tai tehtävistä tai sitten voi kuvata vastuitasi ja esim. työsi teknisiä painopistealueita tarkemmin kunkin tehtävän alle. Huomioi kuitenkin, että jos et tässä kerro olennaisia tehtäväsisältöjä tai osaamisia, sinun kannattaa kertoa ne yleisemmin summary -osiossa. 👆🏽

Education: Kerro ammattitaitosi kannalta olennaiset tutkinnot ja milloin valmistuit. 👩🏼🎓 Plussaa saat lisätiedoista suuntautumiseen, pääaineisiin ja lopputyöhön liittyen. Nämä ovat erityisen tärkeää, jos jokin ammatillinen pätevyys saavutetaan erityisesti tietyllä koulutustaustalla tai olet vasta urasi alkutaipaleella.

Skills: Kerro näiden kautta, mitä osaat. 👨🏽🍳🏅👨🏼🔧🎗👩🏻🎨 Ohjelmisto-osaamiset, johtamiskokemus, hyvä organisointitaito – tai mikä vain, mikä tukee uratarinaasi ja auttaa sinua ottamaan oikeanlaisen seuraavan stepin. Vaikuttavinta on, jos saat listaamillesi skillsseille tukea urasi tärkeiltä ihmisiltä. Pyydä siis suosituksia ja varmenna tätä kautta, että muutkin peukuttavat osaamistasi. Rekrytoijille yksi tapa käynnistää hakua LinkedInissa on lähteä liikkeelle nimenomaan näiden valmiiden skillsien kautta. 🎯

Lisäksi kielitaidolle, tieteellisille julkaisuille ym. löytyy omat paikkansa ja voit näitä täyttää sen mukaan, kuinka tärkeänä koet nämä asiat. 🗒

Kannattaako käyttää Open to work -toimintoa? 👀

Lyhyt vastaus, on, että kannattaa, jos olet päättänyt olla avoin uusille mahdollisuuksille. Varmuuden vuoksi tätä ei kannata klikata, koska ihan varmasti sinut löydetään ilman tätäkin, jos olet haettavaan tehtävään passeli tyyppi. 🫵🏽

Ainainen kuuma peruna on, kirjoittaako profiili suomeksi vai englanniksi. 🥔

Minun oletusarvoni on, että jos olet täyttänyt profiilisi englanniksi, osaat käyttää sitä ammatillisessa kontekstissa. 🗣 Jos profiilisi on suomeksi etkä ole maininnut englannin kielen osaamisesta mitään, lähestyn sinua ensisijaisesti niiden paikkojen osalta, jossa työskentelykieli on suomi. Englanninkieliset avainsanat voi olla kuitenkin hyvä lisätä vähintään summaryyn, jotta näyt rekrytoijan hakutuloksessa. - Oma profiilini on muuten suomeksi tehty ja vain englannilla kuorrutettu.

Entäs se kuva? 👧🏽👨🏻

Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa. Suosittelen, että lisäät profiiliisi kuvasi. 👍🏼 Neutraali kuva on ok, mutta voit myös ottaa hiukan vapauksia, jos se persoonaasi ja ammatilliseen profiilisi sopii. Klikkaa asetuksista kuvasi näkymään myös oman verkostosi ulkopuolisille henkilöille. Ulkonäkösi ei ole olennainen rekrytoijan näkövinkkelistä, mutta skarppi kuva luo osaltaan ammatillista uskottavuutta. ️

 

Toivottavasti pääsit listan loppuun! 🥵 Löydetyksi tuleminen on siis teoriassa pelkkää tekniikkaa ja sitä voidaan viilata loputtomiin. 🔧🔨 Seuraamalla urasi kannalta mielenkiintoisia yrityksiä ja verkostoitumalla voit vielä parantaa mahdollisuuksiasi. 🐾 Jos aihe jäi polttelemaan, lupaan jatkaa siitä seuraavassa tekstissäni pohtimalla, mitä tapahtuu sen jälkeen, kun rekrytoija on löytänyt profiilisi. 💫 Eli kuinka erotut massasta ja vakuutat rekrytoijan. Siihen asti - stay tuned on Your sofa! 🫡

 

Kirjoittaja on yrittäjä, jota yksikään rekrytoija ei koskaan lähesty linkkarissa (kerron seuraavassa osassa miksei 🙃).

Kirjoittanut: Kaisa-Maria Kokkonen

Tuloksia tehdään täällä

Ota yhteyttä, odotamme jo lähtötelineissä