Jos perusasiat unohtuvat, saatat huomata shoppailleesi pikahankintana henkilön, jonka osaamista et osaa hyödyntää oikein. Varmista siis, ettet tee heräteostoksia rekrytoinnissasi!

Tiedätkö tunteen, kun olet innoissasi napannut heräteostoksen kaupasta ja oston hetkellä ajatellut tehneesi vuosisadan parhaan hankinnan? Puolen vuoden päästä huomaat, ettei ostos sovi yhteen tavaroidesi kanssa, etkä oikeastaan osaa hyödyntää koko hankintaa. Virheostos siis. Sama shoppailuilmiö on nähtävissä rekrytoinnissa - tällöin puhutaan tietysti virherekrytoinnista.

💡 Onnistunut rekrytointi on tavoitteellista ja osuvaa, sopivan henkilön löytämistä avoimeen positioon, mistä ovat pikashoppailu ja heräteostokset kaukana.

 

Tunnista ja vältä himoshoppaajan vaaravyöhyke 🕵🏻‍♀️

Kun rekrytointi yrityksessä tulee ajankohtaiseksi, olen huomannut, että rekrytointia lähestytään usein kahdesta eri ääripäästä. Molemmissa tapauksissa vaarana on, että rekrytoinnista tulee shoppailua:

  1. Uudelta työntekijältä vaaditaan valtavan pitkä lista erilaisia ominaisuuksia ja odotukset hakijaa kohtaan ovat jopa epärealistisia.

  2. Toisessa ääripäässä taas ovat avoimet positiot, joissa työnkuvaus on puutteellinen eikä olennaisia ominaisuuksia tehtävässä menestymiseen ole mietitty tai kirjoitettu ylös.

Jos rekrytointi toteutetaan väärillä tai puutteellisilla kriteereillä ja unohdetaan, mitä työnkuva todella pitää sisällään ja millaisia ominaisuuksia se työntekijältä vaatii, on pahimmassa tapauksessa tuloksena molemminpuolinen epäsopivuus. Tästä kärsivät sekä työntekijä, että työnantaja.

 

Näin varmistat, ettei rekrytointi mene shoppailuksi 👀

  1. Määritä tärkeimmät pääkriteerit heti alussa: usein suosittelen rekrytoivien henkilöiden listaavan noin kolme pääkriteeriä, joita pitää ohjenuorana kandidaatin valinnassa.

  2. Listaa ominaisuudet, joita arvostat valinnassa: Pääkriteereiden lisäksi voidaan nimetä myös muutamia muita ominaisuuksia, jotka ovat eduksi valintatilanteessa. Keskittyminen näihin muutamaan ominaisuuteen tulisi pitää kirkkaana mielessä koko rekrytointiprosessin ajan.

  3. Tarkista rekrytoinnin alussa ja lopussa tavoitteesi – usein muutaman peruskysymyksen esittäminen riittää. Mitä uusi ihminen olikaan organisaatioon tulossa tekemään? Mikä tehtävässä menestymisen kannalta on tärkeää? Entä millaista uutta osaamista organisaatioon tarvitsemme?  

Välillä tulee vastaan tilanteita, joissa hakijoiden joukosta löytyykin sopiva henkilö, “hyvä tyyppi”, vaikka tehtävänkuva tai osaamiskriteerit eivät aivan täyttyisikään. Tällöin asia pitää tiedostaa ja keskustella avoimesti ja todeta, että nyt palkataan tietoisesti potentiaalia ja koulutetaan kompetenssia. Näissä tilanteissa on kuitenkin tärkeää, että molemmat, sekä rekrytoija, että rekrytoitava ovat tilanteesta tietoisia ja roolia esimerkiksi muokataan tarpeen mukaan.

 

Näin tiedät onnistuneesi ja vältät virherekrytoinnit – pitkällä tähtäimellä onnistuneen rekrytoinnin määrittävät motivaatiotekijät 🥕

Shoppailemalla rekrytoinneissa voi sattumalta onnistua, mutta varmemmin tuloksiin päästään, kun perustyö tehdään kunnolla ja haetut kriteerit pidetään kirkkaana mielessä koko prosessin ajan. Jotta rekrytointi on pitkällä tähtäimellä onnistunut investointi, on motivaatiotekijöiden täytyttävä.

Parhaat rekrytoinnit ovat sellaisia, joissa motivoitunut ihminen täyttää tulevaisuudessa hieman isomman roolin kuin organisaatioon tullessaan ja tuo mukanaan jotain sellaista mitä siellä ei aikaisemmin ollut.

Näiden helmien löytäminen on harvoin sattumaa.💎

Rekrytointikonsultit vievät vuosittain läpi kymmeniä rekrytointeja ja apua käyttämällä vältytään tavallisimmilta rekrytoinnin sudenkuopilta. Mikäli haluat toteuttaa rekrytoinnin onnistuneesti, ota yhteyttä Porkkanoihin. 🧡

 P.S. Lukaise aiemmasta artikkelistamme, mitkä muut ovat rekrytointiprosessin tärkeimmät vaiheet.

Edellinen
Edellinen

Läpinäkyvyys modernissa rekrytointiprosessissa

Seuraava
Seuraava

Pennin venyttäjän rekrytointivinkit – voiko rekrytointimarkkinointia tehdä ilmaiseksi?