Pennin venyttäjän rekrytointivinkit – voiko rekrytointimarkkinointia tehdä ilmaiseksi?

Hei, we get it. Monessa organisaatiossa rekrytoinnin budjetti on pyöreät 0 euroa. Yritä siinä sitten onnistua osaajapulan keskellä. Fakta on kuitenkin se, että rekrytointi maksaa aina. Rekrytoinnista aiheutuu aina kustannuksia, kun oikean osaajan löytämiseen käytetään aikaa ja resursseja – aikaa, joka on pois asiantuntijan ”normi” tuottavasta työstä. 

On kuitenkin paikkoja, joissa voit tarvittaessa säästää! Kokoan tähän blogitekstiin ilmaisia rekrytointikanavia ja vinkkejä, joita voit hyödyntää silloin, kun kasi riittää. 😉

 

Aina ei kannata mennä merta edemmäs kalaan 🌊🐟

Ennen kuin aletaan hötkyilemään, pysähdy, ja tsekkaa vielä, onko potentiaalinen osaaja jo kätesi ulottuvilla? Ilmainen kandipooli, josta voit ammentaa, on olemassa olevat osaajat organisaatiossasi. Ota haettava rooli avoimesti puheeksi organisaatiossasi, ja anna kaikille mahdollisuus osoittaa kiinnostus tehtävään. Joskus sisäistä hakua hyödyntäessäsi saatat yllättyä!

Entäpä avoimet hakemukset tai aiemmissa rekrytoinneissa mukana olleet kandidaatit? Kurkkaa nämä läpi, ja selvitä mahdollisesti kiinnostavien kandidaattien käytettävyys ja kiinnostus ko. tehtävää kohtaan.

 

Älä aliarvioi omien verkostojen voimaa

Etenkin silloin, kun olet hakemassa tekijää rooliin, jota vastaavia organisaatiossanne jo on, ovat omat verkostonne äärimmäisen hedelmällisiä! Oman henkilöstönne opiskelukaverit, entiset työkaverit ja muut ammatilliset verkostot pitävät monesti sisällään juuri sitä osaamista, mitä tarvitsette!

 Valjasta siis oma porukkasi äänitorveksi jakamaan tietoa avoimesta tehtävästä. Ai miten? Hyvä keino on esimerkiksi… 👇🏽

 

Orgaaninen some-näkyvyys

Vähintä, mitä nykypäivänä pitää tehdä, on huudella avoimesta työpaikasta yrityksen some-kanavilla – vaikka et tähän mainosbudjettia käyttäisikään. Tiesithän kuitenkin, että ihmisen (yksilön) tekemä sisältö saa aina laajemman näkyvyyden, kuin yrityksen tekemä? Sen lisäksi, että jaat avoimen työpaikan firman Linkkari-tililtä, vastuuta työntekijäsi tekemään sama omilta henkilökohtaisilta tileiltään – ja tee se myös itse!

Äläkä unohda myöskään erilaisia ammatillisia ryhmiä sosiaalisen median kanavissa, esimerkiksi LinkedInissä ja Facebookissa. Ylläpitäjältä on hyvä varmistaa ryhmän käytäntö ilmoittelun suhteen, mutta suuri osa sallii mieluusti avoimen työpaikan mainostamisen.

 

Yrityksen omat nettisivut

Lisää avoin työpaikka yrityksen omille nettisivuille, ja varmista, että se myös on löydettävissä sieltä! Jos teillä on jo rakennettu urasivut nettisivuille, on se looginen paikka, mutta jos ei, sijoita tehtäväilmoitus esimerkiksi heti etusivulle, yrityksen esittely-sivulle tai yhteydenotto-sivulle.

 

Muita ilmaisia rekrytointikanavia

Suomen suurimmat työnhakukanavat tarjoavat myös ilmaisia ratkaisuja työpaikkailmoitteluun. Kaupallisilla alustoilla on hyvä pitää mielessä, että näkyvyys ei ole yhtä hyvä tai kattava, kuin mitä rahallisilla satsauksilla voi saavuttaa. Mutta sanotaanko näin, että ilmaisilla ratkaisuilla tavoitat todennäköisesti ainakin ne kandidaatit, jotka ovat aktiivisesti etsimässä töitä.

Duunitori on Suomen suurin työnhakukone, jossa voit julkaista työtehtäväsi myös ilmaiseksi maksimissaan 30 päivän ajaksi. Saat näppärästi listattua speksit järkkään, liitettyä omaa brändimateriaalia ja ohjattua hakemukset vaikka omaan rekrytointijärjestelmääsi.

LinkedIn tarjoaa myös yhden ilmaisen työpaikkailmoituksen jokaiselle käyttäjälleen. Jokaisella käyttäjällä on siis yksi sloti käytettävissään jatkuvasti – kyseessä ei siis ole mikään kertaluontoinen kokeilu! Täältäkin voit halutessasi ohjata hakemukset omaan järjestelmään.

 Ilmaista näkyvyyttä saat myös Työmarkkinatorin ilmoituksen kautta. Jos tämä ei kuulostaa tutulta, hälyttääkö mol.fi kelloja? Kyseessä on sama foorumi, eli TE-keskuksen avoimet paikat. Tänne työpaikan ilmoittaminen ei ehkä ole mikään ketterin homma, mutta vaivannäkö kannattaa, mikäli koet, että kohderyhmä on tavoitettavissa tätä kautta.

Nuoria osaajia tavoitellessasi kokeile ilmaista Tiitusta. Kyseessä on suomalaisten oppilaitosten yhteinen keskitetty kanava opiskelijoiden työ- ja harjoittelupaikkojen ilmoittamiseen. Muista tsekata myös korkeakoulujen omat portaalit – sijainnistasi ja tehtäväalueesta riippuen.

 

Riittääkö ilmainen näkyvyys?

Tapauskohtaisesti ilmainen näkyvyys riittää varmasti hyvinkin. Työmarkkina on kuitenkin äärimmäisen herkkä, ja jopa muutaman kuukauden välillä saattaa olla iso ero siinä, miten hyvin potentiaalisia kandidaatteja on tarjolla. Pidä mielessä, että kilpailu on kovaa, ja moni mielenkiintoinenkin tehtävä voi hukkua muiden samanmoisten valtamereen. Mieti siis tarkkaan rekrytointistrategiasi! Siihen saat tarvittaessa apua myös meiltä. 😊

Edellinen
Edellinen

Rekrytointi EI ole shoppailua 🛍️

Seuraava
Seuraava

Matikka – tärkeä työkalu kasvuyrityksen rekrytoinneissa 🤓