LinkedIn ja rekrytointi: ”Erottaudu LinkedIn-profiilillasi”, eli mitä sitten pitää tapahtua, kun rekrytoija on löytänyt sinut?, osa 2. 🧐

Kirjoitin muutama viikko takaperin blogiin vinkkejä siihen, kuinka tarjoilla profiilinsa hopeatarjottimella rekrytoijalle löydettäväksi. Lupasin jatkaa aiheesta tarkemmin. Tällä kertaa kynäilen siis siitä, kuinka erottautua muista samaan osaamisen / taustan omaavista profiileista LinkedInissä. ❄️🧩 Työnhaussa LinkedIn on ennen kaikkea alusta, jonka tarkoitus on saada aikaan keskustelunavauksia. Varsinainen sopivuus avoimeen tehtävään varmistetaan kuitenkin aina jatkokeskusteluin ja joskus myös erilaisin arviointimenetelmin.

Kerro mitä tavoittelet ja haluat työuraltasi

Ensimmäisenä tärkein nosto. 💯 Toistan, mitä kirjoitin edellisellä kerralla: Jos et kerro, mitä haluat tehdä, sinulle todennäköisesti tarjotaan vain sitä, mitä olet jo aiemminkin tehnyt. 🙃 Eli sanoita toiveesi ja sen toteutumista tukeva ydinosaamisesi LinkedIn -profiiliisi. Pidä kuitenkin jalat maassa sen suhteen, että nämä ovat jollain tavalla linjassa aiemman työhistoriasi kanssa. Karrikoiden, jos haluat edetä toimitusjohtajaksi, mutta profiilisi on vielä junior -asiantuntijan ilman toimitusjohtajan tehtävässä tarvittavaa osaamista, tarinasi on ristiriitainen ja toimii sinua vastaan. ❌⛔️🚫 Parempi keino olisi sanoittaa polkua kohti unelmarooliasi ja kertoa, millaisten tehtävien kautta haluat urallasi edetä kohti tavoitetta. 🌱👣 Näiden kautta rekrytoija voi paremmin tavoittaa tarinasi ja auttaa sinua eteenpäin.

Tarinasta…

Käytän sanaa tarina usein. Mutta se on tärkeää. ✅ Me rekrytoijat haluamme lukea LinkedIn -profiilistasi, mikä sinua kiinnostaa ja mitä osaat. Kerro se summaryssa omin sanoin. Tai jos et ole kirjallisessa viestissä parhaimmillasi, kerro se listatuin avainsanoin. # # # Tarinaa voidaan summaryn lisäksi myös lukea Open to Work -tägin, aiempien työtehtävien, koulutustaustan, skillsien sekä suositusten kautta. 🤝

Open to Work -toiminnon käyttäminen LinkedInissä on hyvä tapa viestiä rekrytoijalle siitä, että olet valmis ottamaan seuraavan urastepin. Voit käyttää tätä ihan rohkeasti, koska LinkedInin algoritmin pitäisi huolehtia siitä, ettei tämä valinta näy oman organisaatiosi rekrytoijille. 🤞🏼 Julkisesti uutta työtä hakevat voivat valita profiiliinsa kaikille näkyvän Open to Work -täpän. Tämäkin on toimiva tapa silloin, kun olet vapailla markkinoilla tai nykyinen työnantajasi tietää sinun hakeutuvan muualle.

Voit myös viestiä Open to work -toiminnon kautta tarkemmin, mikä kiinnostaa. 👀

Mitä tiukemmin rajaat kiinnostuksen kohteet, sitä vähemmän saa yhteydenottoja! 🤨 Valitse valmiita Linkedinin tarjoamia titteleitä, jotka kiinnostaisivat sinua seuraavana urahaasteena. Tässä kannattaa olla myös tarkkana. 🤓 Jos valitset tiukasti vain tietyn osaamisalueen rooleja tähän, sinulle ei välttämättä uskalleta tarjota muuta. Eli jos kaikki nimikkeet liittyvät vaikka projektin johtamiseen, katsoisin itse profiiliasi ensisijaisesti sen tyyppisiin rooleihin peilaten. Jos olet kiinnostunut monesta, hae tähän myös monipuoliset tittelit, jotka voisivat johtaa hyviin keskustelun avauksiin. Muista, että tittelit ja niiden vastuut vaihtelevat paljon organisaatioittain! PK-yrityksen toimari ja kansainvälisen teknologiayrityksen keskijohdon Manager saattavat olla palkallisesti ja tehtävän vaatimustasoltaan joskus ihan samalla viivalla. 🤌🏽🤌🏽

Jos työskentelypaikkakunnalla on sinulle merkitystä, laita sijaintisi jo LinkedIn -profiilisi otsikkoon (headlineen) tai tehtävänkuvien alle työskentelypaikkana. 🌍 Rekrytoijan kynnystä kontaktoida sinut madaltaa, jos sijainti on oikea. Myös Open to Work – kohtaan kannattaa tehdä jonkinlainen aluerajaus. Kaikki työ ei tapahdu 100% etänä ja sinäkin saatat kaivata myös päät yhdessä työskentelyä tiimisi kanssa. 👥👩🏻‍💻 Pohdi, oletko aidosti valmis työskentelemään jossain sijainnissa tai muuttamaan työn perässä sinne? Haluatko yhteydenottoja ulkomailta? Hybrid ja On site menevät iloisesti sekaisin nykyään sekä rekrytoivien tahojen että rekrytoijien puheissa ja sama työnteon tapa voi katsantokannasta riippuen tipahtaa kumpaan tahansa kategoriaan. 🤷🏻‍♀️

Hakemasi sopimussuhteen tyyppi on myös tärkeä. Contract -merkinnällä tarkoitat, että sinuun voidaan ottaa yhteyttä alihankintana tapahtuvan työn tiimoilta. Jos olet konsultti tai yrittäjä, tämä on hyvä. 👌🏼 Jos taas et halua perustaa omaa yritystä, pitäydy Full-time -valinnassa. 💪🏽 Jos olet yrittäjä, tee selväksi, että haluat palkkatöihin. Ja jos olet yrittäjä "harrastuksena", selvennä tämän prioriteetti profiilissa. Olet vaikea tapaus lähestyä, jos et kerro suoraan, millaisella sopimusmallilla haluaisit työsuoritustasi tarjota lähitulevaisuudessa.

Miten muuten erottua LinkedInissä? ❄️

Koulutuksen merkitys hälvenee työkokemuksen myötä. Mutta tähän kannattaa kirjata kaikki ammatillinen-, yleissivistävä- ja korkeakoulutausta, jotka auttavat muodostamaan kuvan osaamisestasi ja uratarinastasi. ✅✅✅

Työhistorian kuvauksen voit pitää halutessasi suppeana ja otsikkotasolla, kunhan kerrot siinä tapauksessa summaryssa osaamisestasi tarkemmin. Jos teet teknistä hommaa, jossa ammattitaito kasvaa vaikka tiettyjen teknologioiden käyttökokemuksen myötä, nämä voi olla hyvä mainita kunkin työpaikan kohdalla. Näin rekrytoija näkee suoraan, kuinka kauan ollut minkäkin tekin kanssa puuhaillut. 🤖

Skills -kohtaan kannattaa nostaa omasta mielestään tärkein ammatillinen osaaminen. Täältä löytyy teknisten osaamisten lisäksi myös hyvä valikoima esim. tiimityöhön, itsensä johtamiseen ja muihin toimintatyyliin liittyviin vahvuuksiin. 👮🏼‍♂️👷🏽‍♀️👩🏻‍🍳🧑🏽‍🌾👩‍🏫👩🏻‍🏭🧑🏾‍🔬👩🏽‍🚒

Recommendations -kohdassa voit antaa referenssisi jo etukäteen tutkailtavaksi. Usein näiden lisäksi halutaan varmentaa muutakin kautta sopivuuttasi tehtävään, mutta hyvät suositukset tässä eivät mene hukkaan. Muista siis pyytää ja vastavuoroisesti myös antaa suosituksia urasi huipputyypeille. 🔥

 

Itse suosin aina olennaisen osaamisen tiivistämistä Summaryyn. Muutama ajatus siitä:

  1. Nosta LinkedIn -profiiliisi ne jutut, joilla haluat tulla löydetyksi! 🎯 Tämä on tärkeää etenkin, jos haluat vaihtaa alaa/tehtävää/tehtävän tasoa.

  2. Yksinkertaista. 🤏🏽 Ammatillinen osaaminen ja kiinnostuksen kohteet ovat tässä vaiheessa olennaisempia kuin esim. perhetilanne.

  3. Rentous ja huumori ovat parhaassa tapauksessa positiivinen erottautumistekijä! 🤪 Kaikki haluavat palkata hyvän tyypin.

  4. Kerro myös arvotasolla, minkälainen kiinnostaa -se auttaa ehkä peilaamaan mahdollista cultural fittiä ja fokusoimaan yhteydenottoja suuntaasi… 🤔

  5. Älä säikähdä tiettyjä stereotypioita. 🫣🤫 Älä esim. rajaa pois myynnillisiä rooleja kategorisesti, jos haluat toimia projekteissa tai muuten asiakasrajapinnassa. Myynti ei pääsääntöisesti tarkoita enää kylmäsoittoja ja provikkapohjaista palkkaa, vaan on paljon hienovaraisempaa ongelmanratkaisua.

 

Lopuksi

Kokeile mikä toimii. 🫵🏽 Luetuta tekstiä jollain luotetulla tyypillä ja pyydä palautetta siitä. Jos ensimmäinen versio ei toimi, kokeile jotain muuta. Ei tämä niin vakavaa ole – LinkedIn on vain yksi työnhakukanava muiden joukossa. 🧡

Edellinen
Edellinen

🤔 Mitä työnantajamielikuva tarkoittaa (EB, Employer Branding​)​ ja miksi siitä meuhkataan?

Seuraava
Seuraava

LinkedIn ja rekrytointi: Toimimalla näin, voit istua perse homeessa sohvalla ja odottaa rekrytoijan puhelua, osa 1. 🍑🛋