🤔 Mitä työnantajamielikuva tarkoittaa (EB, Employer Branding​)​ ja miksi siitä meuhkataan?

Työnantajakuva, työnantajamielikuva, työnantajabrändi, employer branding… Rakkaalla lapsella on monta nimeä. 🥹

Mitä EB:llä tarkoitetaan?

Tiivistetysti työnantajamielikuvalla tarkoitetaan yrityksen mainetta, mielikuvaa ja yleisesti soivaa viidakkorumpua. 🥁

Maineestaan kannattaa tietysti pitää huolta, koska se vaikuttaa  moneen asiaan, kuten oman henkilöstön pysyvyyteen, uusien osaajien houkutteluun ja entistä enemmän myös asiakkaiden ostokäyttäytymiseen!

Työnantajamielikuvan rakentaminen ja kehittäminen

🤫 Kerron teille nyt salaisuuden. Tadaa! Paras tapa huolehtia työnantajamielikuvasta on olla aidosti ja oikeasti hyvä työpaikka. Okei, tämän jälkeen pitää tietty vielä kertoa muillekin, miten ”me ollaan hyvä työyhteisö, täällä on hyvä pössis ja homma rokkaa”. Näin simppeliä se on. 😎

Työantajakuvan rakentaminen lähtee yrityksen arvoista ja niiden todeksi elämisestä. Siitä, miten pirkkopekka kaiken kokee ja siitä, miltä kaikki sitten ulospäin näyttää. Oikeasti employer branding -duuni on suunnitelmallista, systemaattista ja pitkäjänteistä, ja ehkä jopa välillä puuduttavan kovaa duunia.

Huomioi sisäinen ja ulkoinen työnantajabrändi (internal & external employer branding)

Monesti kirjoissa ja teksteissä EB-työ jaetaan sisäiseen ja ulkoiseen mielikuvatyöhön. Fakta kuitenkin on, että jälkimmäistä ei ole ilman ensimmäistä. Koska. Paskan päälle on turha laittaa kiiltokuvaa, saattaa haiskahtaa. 💩

Ensin: kotipesä kuntoon! Toiseksi: aktiivinen, strateginen ja systemaattinen työnantajaviestintä! Tässä maassa on hemmetin paljon työpaikkoja, jotka timanttiudessaan ovat kuin ”best kept secret”. Kotipesä on kunnossa, mutta kukaan ei tiedä siitä mitään.

Viesti olisi varmasti aidoin ja rehellisin kun sen kertoo työntekijä itse, mutta pelkästään se viesti harvoin tavoittaa massoja tai kantaa pitkään. Kun kilpailu työmarkkinoilla on kovaa, ärsykkeiden määrä ihan älytön ja naapurissa sijaitseva konepaja puskee vähän väliä houkuttelevaa sisältöä ilmoille, kandee panostaa aktiivisin toimin työnantajaviestintään ja viilata työnantajalupaus (EVP, Employer Value Proposition) minttiin.

Kenen vastuulla työnantajamielikuva on?

Jokainen toimarista harkkariin luo ja elää todeksi työnantajakuvaa. 🕺💃🏼 Mutta koska jaettu vastuu on yleensä shaibaa, täytyy jonkun ottaa koppia siitä, että myös joryn kerpat ottaa asiasta vastuuta ja tekee aktiivisesti juttuja asian eteen. Monesti vastuun viittaa kantaa HR tai viestintä.

Miksi EB-duuni on tärkeää?

Työnantajamielikuvasta meuhkataan nyt enemmän, mutta aina se on ollut tärkeää. Jos työnantajamielikuvatyö otetaan tosissaan, ihmiset voivat aikuisten oikeasti hyvin töissä ja myös rekrytointi helpottuu ja on euroissa mitattuna hitokseen paljon halvempaa.​

Mikä vaikuttaa työnantajakuvaan?

Työnantajamielikuvaan vaikuttavia seikkoja ovat mm. organisaatiokulttuuri, työn mielekkyys, se miten olemassa olevat työntekijät viestivät yrityksestä, etenemis-/kehittymismahdollisuudet, palkkaus, yrityksen tunnettuus, johdon uskottavuus, yrityksen visio ja se, miltä työpaikka näyttää omassa CV:ssä. Näin lyhyesti listattuna. ✨

 

Otetaanko nämä asiat työn alle viimeistään nyt? Lukaise täältä, miten Porkkanat voivat auttaa sinua asian äärellä!​

Edellinen
Edellinen

Uran johtamisen palvelut - osaamisen kehittäminen Porkkanoiden tyyliin

Seuraava
Seuraava

LinkedIn ja rekrytointi: ”Erottaudu LinkedIn-profiilillasi”, eli mitä sitten pitää tapahtua, kun rekrytoija on löytänyt sinut?, osa 2. 🧐